צור קשר
מפה
תל אביב, קרית עתידים, בנין 6
03-6449499

גן ילדים – למה חשוב להקריא ספרים לילדים בגיל הרך ?

לרגל שבוע הספר, נשאלתי על ידי הורים, שאלות שקשורות להקראת ספרים לילדים בגיל הרך.

למה חשוב להקריא לילד ספר ? באיזה גיל מומלץ להתחיל ? איזה ספרים להקריא ? ועוד.

אחד הזכרונות שיש לי בנוגע לספרים הוא כאשר הקראתי לבני בן ה-3 חודשים את הספר "אייה פלוטו" כששכבנו יחד על שמיכה בפארק הירקון.

ספרים לתינוקות

ספרים לתינוקות

בזמן שהקראתי כיצד "קרע את החבל, נבח הב-הב", הבחנתי בזווית העין באחת המטפלות עומדת לידי ומתבוננת.
הפסקתי את הסיפור ושאלתי אם קרה משהו.
היא ענתה לי : "בשביל מה ? תינוק….לא מבין…"

חשבתי על תגובתה שעשויה להיות משותפת להורים רבים, כי הרי נסכים כי תינוק או פעוט בגיל 2-3 אינו מבין את השפה העשירה והגבוהה בספר "אייה פלוטו" מאת לאה גולדברג.
יחד עם זאת, אני מאמינה שצריך להקריא סיפורים לילדים כבר מגיל יום.
כאשר ילדים שומעים את קולנו המלטף, המוכר והמרגיע, מתפתח הרגל טוב כבר מינקות.

עד גיל שנתיים ישנם ספרים רבים מבד, ומקרטון שבהם תינוקות וגם פעוטות יכולים לדפדף להנאתם.
יחד עם זאת, חשוב להעשירם בסיפורים ממש, ולא להסתפק רק בספרי תמונות שבהם מציינים בשם פריטים מעולם התוכן של ילדים.
הקראת סיפורים קצרים, חמשירים או דקלומים בחרוזים ובקצב קבוע, יגרמו הנאה רבה לקטנטנים, גם אם המילים אינן מובנות להם.

ילדים בגילאי שנתיים-ארבע, המבקרים ב-גן ילדים, שקיבלו בסיס טוב והרגלים לקריאת ספרים, יוכלו לשמוע סיפור קצר המפרט עלילה כלשהי.
הספרים עם הסיפורים הקצרים מאוירים בתמונות המשלימות את הסיפור המילולי, והרבה ילדים ייעזרו בתמונות להבנת סיפור העלילה.
במהלך הסיפור, תמיד אפשר לשאול את הילד שאלות לגבי הסיפור, או לאפשר לו להשלים משפטים.
באופן הזה ניתן ליצור מעורבות ועניין של הילד בסיפור.
בגיל זה אפשר להתאים לילדים ספרים בנושא התואם את עולמם כגון : לידת אח, גמילה מחיתולים, הסתגלות אל גן ילדים, פרידות וכו'.

קיים מאמר בשם "מפגשי קריאת ספרים לילדים בגיל הרך-הספר כמתווך באינטראקציה של מבוגר-ילד" אותו כתבה שוש כרמל,
ובו היא דנה בחשיבותם של ספרי ילדים כמתווכים באינטראקציה בין "המבוגר האחראי" לבין הילד בגיל הרך.
המאמר סוקר את יתרונותיו של הספר ואף מפרט צעדים מעשיים להפקת המיטב ממפגשי קריאת ספרים.
בין היתרונות השונים נמצא את המרחק הבטוח בו דנים בעקיפין על בעיה שיכולה להטריד את הילד, את נוכחות ההורה בזמן ההתמודדות, את יכולתו של הספר לשמש כזרז להעלאת בעיות ופתרונן ועוד.

גן ילדים-קוראים ספרים

גן ילדים-קוראים ספרים

קריאת ספרים לילדים מעשירה את שפתם, מקנה להם ידע על העולם בכל מיני תחומים ומכל הכיוונים, מפתחת את הרגישות שלהם ואת יכולתם לתקשר ולהתחבר עם אחרים;
היא מפתחת קשב וריכוז, וכמובן מפתחת את הקשר בין ביניכם, ההורים והילדים.
דרך הספרים ניתן ללמוד על תופעות טבע, היסטוריה, הווי ותרבות בארצות רחוקות, עלילות שונות שהתרחשו במהלך ההיסטוריה, ידע העם והמדינה.

בגיל 4-6, ילדים כבר יפתחו טעם ספרותי, ויהיו ספרים שהם יאהבו וכאלה שלא, יהיו דמויות איתן הם יזדהו, ואפשר להקריא להם סיפורים ארוכים יותר, או ספר עם פרקים בהמשכים.
כאשר אנחנו מקריאים את הסיפור, חשוב לשים לב שאנו מדייקים בהגייה, מקריאים בקצב בו הילד יוכל להבין את המילים ולהפנימם, כי חלק ממטרת הסיפור היא להעשיר את אוצר המילים של הילד.
הקראת סיפור תוך שימת לב לאינטונציה, תהפוך את הסיפור להרבה יותר קולח ומעניין, כמן "הצגה" קטנה.

ככל שתיהנו אתם מהחוויה, כך גם ילדכם ייהנה ממנה.
ילד שחש שההורה שלו רוצה כבר "לגמור עם זה ודי" כנראה לא ייהנה ולא יפתח אהבה לספרים כמו ילד שהוריו נהנים ביחד איתו מהפעילות הפשוטה, הנפלאה, והמעשירה כל כך של קריאת סיפורים.

לסיכום : חשוב לקרוא הרבה ספרים בגיל הרך, אך לא רק הכמות חשובה, אלא גם החוויה של הילד.
חשוב שהחיבור לספרים ייעשה בצורה חיובית, מהנה, ואם תיווצר אינטימיות וקירבה, החוויה תיזכר לשנים רבות  :-)